Muy buena onda! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Moya Eva Schutte Ende - WaarBenJij.nu Muy buena onda! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Moya Eva Schutte Ende - WaarBenJij.nu

Muy buena onda!

Door: Moya

Blijf op de hoogte en volg Moya Eva

25 Januari 2014 | Argentinië, Buenos Aires

Lieve mensen!

Sorry voor de radiostilte, maar hier is dan de eerste echte blog :) Wij mogen onszelf al 2 weken 'inwoners' van Buenos Aires noemen. Wat een prachtstad. Wijde straten, veel groen en ontzettend veel te doen. (Ik noem: tango shows, percussie-optredens, barretjes, marktjes, gewoon rondwandelen, musea, parken.) Het eerste hostel wat we geboekt hebben was meteen raak: 'Back in BA' in Palermo, een heel gezellige buurt. Muy buena onda. (Oftewel: erg chille sfeer.)

Even een korte samenvatting van hoe onze weken eruit hebben gezien. Ma t/m vr stonden we braaf elke dag op 8 uur op om naar Spaanse les te gaan. De lerares kende we via via (thanks nog, Nawa!) en is echt een schatje. Ze heeft ons met van alles en nog wat gelopen. Na de les gingen we meestal iets ´doen/bekijken'. Als we daarna terug kwamen in ons hostel waren er bijna altijd leuke mensen waarmee we aan de praat raakten, waardoor we meestal niet zo braaf vroeg in bed lagen. Deze tweede week zijn we braver, want we zijn gewoon kapot. Eva zegt van niet, maar ella esta mintiendo. (Ze liegt.) Spaans gaat oke. Vloeiende volzinnen zitten er nog niet in, maar we kunnen meestal wel duidelijk maken wat we willen. Of we het antwoord vervolgens verstaan is nogal afhankelijk van de spreker ;)

Dit zijn de grote lijnen. Ik zou verder een hele saaie opsomming kunnen maken van wat we precies gedaan hebben, maar in plaats daarvan wil ik proberen jullie iets mee te geven van die buena honda, door wat dingetjes die ons zijn opgevalen te noemen.

- In Argentinie is het niet mogelijk om een andere munt dan de lokale (peso) te pinnen. Dit heeft er mee te maken dat de regering wil dat zijn inwoners hun geld zo veel mogelijk in Argentinie spenderen. Als men dollars of euro´s op zou nemen zou dit in het buitenland uitgegeven worden en dit is uiteraard niet de bedoeling. Dit heeft geleid tot ´the blue market`waarop je dollars of euro´s voor een veel betere rate kan wisselen dan de officiele (tot 50% extra). Dit klinkt heel eng en illegaal, maar iedereen doet het. Behalve op straat, gebeur thet ook in semi-officiele kantoren. Helaas waren wij van dit alles niet (bewust) van op de hoogte en hebben we nauwelijks euro´s/dollars mee genomen.

- De straten zijn nat; en nee, niet van de regen. Van de lekkende airco`s. We zijn nog steeds niet gewend aan de druppels die minstens 2 keer per wandeling op je neer vallen. BA gebruikt een hoop airco´s en ze lekken blijkbaar allemaal. (Wisten jullie trouwens dat de breedste straat ter wereld, '9 de julio' zich in Buenos Aires bevindt? En echt prachtig is? :))

- Een zeer frequent gebruikte zin door Argentijnen is 'hace mucho calor´, oftewel: het is heel warm. Je zou verwachten dat ze het gewend zijn, maar ze klagen een stuk meer dan wij ;)

- Argentijnen spreken anders Spaans dan alle andere Zuid-Amerikanen. Waar de anderen 'j' zeggen, zeggen Argentijnen 'sj'. Dat betekent dat ik hier Mosja heet. Beetje jammer.

- Als je iets wilt veranderen aan je eten, gaat dat altijd mis. Als Eva bv een sandwich wilt zonder ham en ik 1 zonder mayonaise en we herhalen dit 3x, krijgen we 1 sandwich zonder ham en mayonaise en 1 met beide. Hoe vaak ik ook `sin seboSJa`zeg, ik krijg altijd ui (cebolla).

Ik ben ongetwijfeld wat vergeten en zou nog zeker het driedubbele hiervan op kunnen schrijven, maar ik denk niet dat ik jullie daar een plezier mee doe (en mezelf al helemaal niet :P). Nog even in het kort ons plan voor de komende tijd: eerst een paar dagen naar de Igazu watervallen en daarna (via BA) naar El Calafate (het Zuiden/Patagonie) om de Porito Moreno Glacier te zien. ZIN IN!

Muchos besos!
Eba y Mosja

P.S. We zijn bezig met een fotoprojectje. Nieuwsgierig? Check: http://zameopreis.tumblr.com/ :)

• 25 Januari 2014 - 03:50

Tarifa:

Leuk om te lezen! Veel plezier en heel veel genieten!!

• 25 Januari 2014 - 16:52

Henrié:

Eba en Mosja ,

• 25 Januari 2014 - 16:57

Henriette:

Erg gezellig je verhaal te lezen! Ik verwacht meer en geniet ervan ,MOsja en Eba

• 29 Januari 2014 - 09:20

Annette:

Moya, wat ontzettend leuk om te lezen! Ik ben net terug uit Nepal, pas op reizen is verslavend... en wat goed dat jullie Spaanse les nemen!! Namaste! Liefs je tante Annette

• 29 Januari 2014 - 15:46

Esther:

Super leuk Mootje! Veel plezier nog :-D. X

• 06 Februari 2014 - 20:38

J. Schutte:

Geweldig leuk om dit allemaal te lezen. Schrijf maar veel . Maar geniet ook. Pas goed op jezelf en beiden.
    Hr. gr. Lien en oom Jur.